Моніторинг законодавства

Щодо посилення відповідальності за військові правопорушення.

Верховна Рада України 09.05.2024 прийняла в цілому Закон України "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за військові правопорушенн" (законопроект 10379).

1) Зокрема, пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення:

- встановити подовжені строки притягнення до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення;
- передбачити нові редакції статей 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, які, поряд з іншим, диференціюють адміністративну відповідальність та розмір санкцій за вказані адміністративні правопорушення, вчинені у мирний час та під час дії особливого періоду;
- передбачити у статті 258 Кодексу України про адміністративні правопорушення, що протокол може не складатися у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, розгляд яких віднесено до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та Служби безпеки України.

2) Для Вас порівняльну таблицю змін БІТІ наводить за посиланням.

2. Щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів.

Верховна Рада України 09.05.2024 прийняла в цілому Закони України:

- Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів (законопроект 10168-2),

- Про внесення змін до Митного кодексу України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів (законопроект 10169-2).

Наразі на офіційному веб-сайті Верховної ради України відсутні фінальні тексти прийнятих Законів. В пояснювальних записках до законопроектів зазначено, що метою їх прийняття є мінімізація поширених схем ухилення від оподаткування під час здійснення платниками операцій з вивезення за межі митної території України окремої сільськогосподарської продукції (зернових та олійних культур).

2.1. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів.

1) Змінами, що внесені до Податкового кодексу України, ЗУ "Про зовнішньоекономічну діяльність", ЗУ "Про валюту і валютні операції", ЗУ "Про банки і банківську діяльність" та інші, викладено в новій редакції особливості режиму експортного забезпечення для окремих видів товарів та особливості оподаткування ПДВ операцій з окремими видами товарів, для яких застосовано режим експортного забезбечення.
Законопроектом встановлено, що Кабмін має право прийняти рішення про запровадження режиму експортного забезпечення після приведення у відповідність та прийняття усіх необхідних підзаконних нормативно-правових актів та після забезпечення можливості обробки необхідної інформації в інформаційно-комунікаційних системах центральних органів виконавчої влади.
Також Кабміну поручено звернутися до Нацбанку України з поданням про збільшення граничних строків розрахунків за операціями з експорту товарів, що класифікуються за такими кодами згідно з УКТ ЗЕД: 1001 (Пшениця і суміш пшениці та жита (меслин)), 1002 (Жито), 1003 (Ячмінь), 1004 (Овес), 1005 (Кукурудза), 1201 (Соєві боби), 1205 (Насіння ріпаку або кользи), 1206 00 (Насіння соняшнику), 1507 (Олія соєва та її фракції), 1512 (Олії соняшникова, сафлорова або бавовняна та їх фракції), 1514 (Олії ріпакова або гірчична та їх фракції), 2306 (Макуха та інші тверді відходи і залишки).

2) Реквізити податкові накладної доповнено двома новими:
- дата та номер митної декларації
- дата та номер договору (контракту).
Ці реквізити є обов'язкомими у разі складання платником податкової накладної за операціями з вивезення товарів за межі митної території України.

3) Пункт 10 Розділу ХХ ПКУ доповнено новим підпунктом 72, яким, закрема визначено, що в період з 1 січня 2022 року протягом дії воєнного стану в Україна та 6 місяців після його припинення:
- не застосовуються штрафні санкції за неподання або несвоечасне подання звіту про КІК, за невідображення в звіті про КІК окремих операцій, за неподання повідомлення про набуття або відчуження частки в КІК ;
- за порушення, пов'язані із застосуванням норм про КІК, до контролерів КІК не застосувується адміністративна та кримінальна відповідальність;
- інформація щодо КІК, отримана контролюючими органами, є інформацією з обмеженим доступом, вона не може бути передана правоохоронним органам та не може використосуватися в кримінальному провадженні.

Законопроектом визначено, що він набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування.

2.2. Про внесення змін до Митного кодексу України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів.

Законопроектом, зокрема, встановлено особливості поміщення у митний режим експорту товарів, до яких застосовано режим експортного забезпечення.

   Законопроектом визначено, що він набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, але не раніше дня набрання чинності законопроектом 10168-2.

ЄСВ, ПОДАТКИ, БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК

3. Щодо застосування до платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати свої податкові обов'язки, штрафних санкцій за порушення строків, визначених Податковим кодексом України, для подання податкової звітності, сплати податків і зборів.

ДПСУ у зв'язку з численними запитами в листі від 18.04.2024 р. № 11338/7/99-00-04-01-03-07 роз'яснює таке.
1) Щодо застосування штрафних санкцій за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності.
Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ платники, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов'язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання обов'язку щодо подання звітності:
- за 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період, починаючи з 24.02.2022 до 01.06.2022,
- за I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період),
- та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період),
за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20.07.2022.
Звільнення від відповідальності не розповсюджується на річні податкові декларації:
- з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки,
- з транспортного податку,
- з плати за землю,
- з єдиного податку четвертої групи,
які подаються за поточний звітний період не пізніше 20 лютого поточного року.

2) Щодо застосування штрафних санкцій за порушення правил сплати (перерахування) узгоджених сум грошових зобов'язань.
З урахуванням особливостей, визначених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов'язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов'язків щодо строків сплати податків та зборів, зокрема:
- за 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду),
- за I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду),
- за січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового періоду),
за умови їх сплати не пізніше 01.08.2022.
Необхідно враховувати, що щомісячна сплата податкового зобов'язання з плати за землю, у разі надання річної Податкової декларації, розглядається як сплата за місячний звітний період. Враховуючи зазначене, суб'єкт господарювання, який має можливість своєчасно виконувати податкові обов'язки щодо дотримання термінів сплати плати за землю, звільняється від відповідальності за порушення термінів сплати плати за землю за період січень - травень 2022 року, за умови їй сплати не пізніше 01.08.2022.
Також за порушення терміну сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку, єдиного податку 4 групи за I квартал 2022 року такі платники звільняються від відповідальності за умови сплати зобов'язань не пізніше 01.08.2022.
Відлік терміну затримки сплати узгодженої суми грошового зобов'язання у контексті платежів та звітних періодів, зазначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, починається 02.08.2022.
ДПСУ також звертає увагу, що сплата до бюджету узгоджених податкових зобов'язань з ПДВ здійснюється з рахунку у системі електронного адміністрування ПДВ платника, а сплата штрафних санкцій - з рахунку у банку або небанківському надавачу платіжних послуг до відповідного бюджету.

Інші новини

  • Моніторинг законодавства

    Змінено критерії віднесення операцій до контрольованих.

    Читати повністю
  • Моніторинг законодавства

    Уряд оновив перелік держав (територій) для цілей ТЦУ.

    Читати повністю
  • Моніторинг законодавства

    План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2025 рік.

    Читати повністю
  • Моніторинг законодавства

    Щодо орендної плати за землю.

    Читати повністю