
ДПСУ в листі від 05.09.2025 р. N 969/2/99-00-24-01-03-02 надала відповіді на запитання Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики щодо застосування окремих норм податкового законодавства України.
Зокрема, надані відповіді на запитання щодо:
1) реквізиту "Призначення платежу":
Питання. Порядок заповнення реквізиту "Призначення платежу" при сплаті платежів до бюджету зазнав змін з 01.04.2023. За погодженням з НБУ, до 01.12.2023 дозволялося застосовувати попередній порядок заповнення. Чому в ППР, які надсилає ДПС, реквізит "Призначення платежу" продовжують формувати у старому форматі?
Відповідь. На сьогодні триває процедура погодження проєкту наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Змін до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків". Після набрання чинності змінами будуть внесені відповідні зміни до інформаційно-комунікаційних систем з метою формування податкових повідомлень-рішень, згідно з нормами чинного законодавства.
2) податкових наслідків для ТОВ неповернення позики, що була надана підприємцю:
Питання. З моменту надання ТОВ позики ФОПу минуло більше 12 місяців, ФОП включив позику в дохід і сплатив єдиний податок. ТОВ прийняло рішення списати зазначену заборгованість шляхом відмови від права вимоги на неї. Чи виникають і які податкові наслідки на дату списання відмови від права вимоги на позику?
Відповідь. У частині оподаткування ПДВ: у випадку списання товариством заборгованості, що виникла у зв'язку з неповерненням ФОП позики (грошових коштів), податкових наслідків з ПДВ у товариства не виникає.
У частині оподаткування податком на прибуток: якщо поворотна фінансова допомога не була повернута платником єдиного податку, та надавачем такої допомоги - платником податку на прибуток прийнято рішення про її прощення, така поворотна допомога набуває статусу безповоротної.
Отже, у разі прощення ТОВ заборгованості по позиці на користь фізичної особи - підприємця, яка застосовує спрощену систему оподаткування, такий платник (ТОВ) повинен здійснити коригування фінансового результату до оподаткування відповідно до підпункту 140.5.10 пункту 140.5 статті 140 розділу III ПКУ у звітному періоді, коли прийнято рішення про її прощення.
3) щодо повернення працівником невитрачених коштів, виданих на відрядження:
Питання. Коли працівник має повернути невитрачені кошти з відрядження в касу/рахунок підприємства? Що саме мається на увазі під формулюванням "за наявності надміру витрачених коштів" у п. 3 Порядку N 841?
Відповідь. Працівники органів державної влади, підприємств, установ та організацій, що повністю або частково фінансуються за рахунок бюджетних коштів, невикористані кошти у відрядженні мають повернути у строки, визначені Інструкцією N 5 (не пізніше закінчення третього банківського дня, що настає після дня повернення до місця постійної роботи), а інші суб'єкти господарювання у строки, визначені Податковим кодексом України (до закінчення місяця, наступного за місяцем, у якому платник податку завершує таке відрядження).
4) щодо обов'язку зареєструватися платником ПДВ.